ועידת ז'נווה / לאונרד כהן

בתקופת מלחמת יום הכיפורים (1973), היוו מתי כספי, אושיק לוי, פופיק ארנון ואילנה רובינא צוות שהופיע בפני חיילים בצבא. הם הופיעו בחומרים קיימים של האומנים, וגם במערכונים שהיו שייכים לשלישיית התאומים (אושיק לוי, פופיק ארנון וחנן גולדבלט) כאשר את תפקידו של גולדבלט ממלא מתי כספי.

 

להופעות הצטרף האמן הבינלאומי לאונרד כהן ז"ל, שהגיע לתקופה של חודשיים לארץ במיוחד לצורך זה. כהן שר כאשר מתי כספי מלווה אותו בגיטרה בשיריו.
כספי מספר שלאונרד כהן, שנהג לאלתר ולהמציא דברים על הבמה, כתב את שירו הידוע Lover come back to me ממש על הבמה מול קהל החיילים, תוך הופעתם המשותפת השנייה: "הוא בעצם כתב והלחין את על הבמה במהלך הופעה מול חיילים, ומהופעה להופעה הוא שיפר את זה; הוא היה כזה - הוא היה מאלתר מילים ומנגינה בנשימה אחת", אומר כספי. "היינו בצוות ביחד, ישנו בשקי שינה והיינו ממש כמו בטיול של הצופים. היינו מספרים בדיחות אחד לשני ומדברים הרבה גם על דברים ברומו של עולם אבל גם על שטויות. הוא אדם מאוד צנוע, מעולם לא החזיק מעצמו איש חשוב".

 

אילנה רובינא: "זאת אחת החוויות המרגשות שלי בחיים. ישבנו בקפה 'פינתי' בתל אביב, מתי, אושיק, פופיק ואני והתארגנו להופעה, ואושיק אמר: 'האיש הזה שיושב שם לבד דומה לליאונרד כהן'. אמרתי לו: 'היית מת', אבל הוא אמר: 'בחיי שזה ליאונרד כהן'. הוא ניגש אליו ושאל: 'אתה ליאונרד כהן?' והאיש אמר: 'כן'. הזמנו אותו לשבת אתנו, אמרנו לו שאנחנו זמרים ושאלנו מה הוא עושה בארץ. הוא אמר: 'שמעתי שיש מלחמה אז באתי להתנדב לעבוד בקיבוצים בקציר ולשחרר כמה חבר'ה לצבא'. אמרנו לו שעכשיו אין קציר והצענו לו לבוא להופיע אתנו, אז הוא אמר שהוא פציפיסט. אמרנו לו שאנחנו לא נלחמים אלא מופיעים אז הוא אמר שאין לו גיטרה. צילצלנו לעודד פלדמן, שהיה קצין התרבות של חיל אוויר ותוך שנייה היתה גיטרה. ככה הסתובבנו בין המוצבים כמה חודשים, החיילים פשוט לא האמינו. זה היה בתקופה שהוא היה אליל בארץ, וגם הוא נורא התרגש. ליאונרד היה אז בשיא הפופולריות שלו, הנוער העריץ אותו. כשהחיילים שמעו שהוא בא להופיע בפניהם, הם חשבו שעושים מהם צחוק. כשהגיע איתנו היתה התרגשות שפשוט קשה לתאר. זה היה מחזה סוריאליסטי".

 

כל הצוות הופיע יחד במשך כחודשיים, ולאחר מכן המשיכו מתי כספי, אושיק לוי ופופיק ארנון להופיע יחד ללא רובינא וכהן, כאשר מידי פעם מצטרפים אליהם מוני מושונוב או שלמה יידוב.

 

מתי כספי מספר שההופעות היו מוצלחות ומאוד פופולריות, וההצלחה היתה כל כך גדולה עד שאחרי המלחמה לקח אותם המפיק א. דשא פשנל להופיע בפני אזרחים. אז גם הוחלט על השם "ועידת ז'נווה" (בעקבות ועידת ז'נווה שהתקיימה באותה תקופה). החבורה הופיעה באולם ענק ביפו שהתמלא מפה לפה במשך שתי הופעות, ואז גוועה ההצלחה. כספי מסביר את ההצלחה וגוויעתה הפתאומית בכך שאותן הופעות התאימו כנראה רק לתקופת המלחמה.
הוא זוקף את ההצלחה לניגוד בין ההופעה לתנאים הגרועים שבהם נמצאו החיילים הצופים, לכך שפשוט לא היה משהו יותר טוב, וטוען שההופעה פשוט לא התאימה לתנאים רגילים.

 

מתי כספי: "במלחמת יום כיפור הופעתי ביחד עם לאונרד כהן במרחבי סיני. אני זוכר תמונה סוראליסטית בה אנחנו ברפידים ליד מסלול הנחיתה בשדה התעופה, ראינו מטוס הרקולס נוחת, ומתוכו יצאו עשרות חיילים. לשמע הפקודה, הם התיישבו על המסלול ואני ליוויתי את לאונרד כהן ששר את שירו 'כמו ציפור על חוט תייל'. בסיום השיר, על פי פקודה, הם עלו על משאיות שנסעו לכיוון תעלת סואץ. מיד אחר כך, נחת הרקולס נוסף והכל חזר על עצמו. הם התיישבו על המסלול ולאונרד כהן שר את אותו שיר ומיד הם עלו על המשאיות שנסעו לכיוון התעלה. וכך כמו בסרט נע, עמדנו שם כל היום ולאונרד שר את השיר לחיילים הבאים שנחתו, ומיד עלו למשאיות. בסוף היום, בערב, הצטרפנו אל אחת מהמשאיות והגענו אל המובלעת מהצד המצרי, אותה כבש אריק שרון וחייליו שהגיעו במשאיות מרפידים. ושם באופן מוזר אך טבעי, מצאנו את עצמנו עוזרים לסחוב חיילים פצועים להליקופטרים. אלו אותם חיילים שהופענו לפניהם שעות מספר קודם לכן.
אני פשוט זוכר בן אדם נחמד, שהסכים שאקרא לו אליעזר כי זה שמו בעברית."

 

"ועידת ז'נווה" (ללא לאונרד כהן) הקליטו שיר אחד ללחן ועיבוד של מתי כספי ומילים של מתי כספי, אושיק לוי ופופיק ארנון: "אין לנו מילים". השיר מופיע באלבום "מלחמה לשלום", וב-2003 נכלל גם באוסף "משירי מתי כספי" שיצא בחברת פונוקול.

אין לנו מילים
מילים: מתי כספי, אושיק לוי ופופיק ארנון
לחן: מתי כספי

אין לנו מילים ואין גם מנגינה
לא נורא אפשר לשיר גם לה לה לה
אין לנו מילים ואין גם מנגינה
לא נורא אפשר לשיר גם לה לה לה

יום כיפור עבר, חג סוכות עובר
את ארבעת המינים נגיש להם כזר
זה לא להאמין - ממש כמו חלום
על אפם וחמתם נחיה פה בשלום

אין לנו מילים...

אין לנו מה לכתוב, זה מעייף נורא
להמציא שירים יפים על אש ומלחמה
זה לא להאמין - ממש כמו חלום
על אפם וחמתם נחיה פה בשלום

אין לנו מילים...

מה שהיה היה, מה שיהיה יהיה
לא צריך לדאוג, בסוף תמיד יוצאים מזה
זה לא להאמין - ממש כמו חלום
על אפם וחמתם נחיה פה בשלום

אין לנו מילים...

geneva
geneva3
geneva2
geneva1
geneva5
geneva4
דילוג לתוכן